New Meksico’daki nükleer test çalışmalarında, bu projenin öncü ve en önemli ismi olan Robert Oppenheimer, test sırasında bombanın ortaya çıkardığı muazzam etki ve yıkıcılık karşısında Eski bir Hindu metni olan Gita’lardan alıntı yaparak şunları demişti “Ben ölüm oldum, dünyaların yok edicisi.”
Teorik çalışmalarına Birleşik Devletler tarafından başlanan hidrojen bombası Soğuk Savaşın gözünü yıkım ve güç hırsı bürümüş devletleri tarafından sıkı bir silahlanma yarışının ana gündemi olmuştur. Abd ve Sovyetler arasındaki Küba Füze Krizi, Berlin Duvarı gibi çekişmelerin sonucu olarak Dönemin Sovyet Devlet Lideri Nikita Kruşçev tarafından, Birleşik Devletlere karşı bir güç gösterisi ve misilleme olarak yapılması istenmiştir.
Büyüklük Hırsı ve Ruslar
Dünyanın en büyük bombası olarak kabul edilen Çar Bombası ya da askeri kod adıyla AN602 ,Rus tarihindeki dünyaya meydan okuma ya da her şeyin en azametlisine sahip olma idealinin de bir sonucudur. Yakın plandan tarihin tozlu sayfaları karıştırıldığında hepsine de ‘’Çar’’a ve çarlığa ait manasında Çar ismi verilen dünyanın en büyük çanı (Çar Kolokol Çanı), dünyanın en büyük savaş topu(Çar Puşka Topu) gibi eser üretme geleneğinin bir halkası olduğu görülür.Ayrıca burada dikkat çeken bir diğer detay da şudur: Sovyet Komünizm felsefesinde Rus tarihinin monarşik Çarlık Dönemine ait olan her şey gericiliğin ve karşı devrimin simgesi sayıldığından bu adlandırma aynı zamanda Rus milliyetçiğinin bir yansıması olarak kabul edilebilir
Bombanın Gelişim Serüveni
Teknik Yönleriyle Çar Bombası
Sovyet liderlerin bombanın yapım emrini vermesiyle birlikte projenin başındaki isim olan Meşhur Nükleer Fizikçi Andrei Dimreviç Sakarov Urallar gizli nükleer silah laboratuvarında, 100 megatonluk bombayı geliştirmek için bir ekip seçer. Viktor Adamsky, Yuri N. Babaev, Yuri Trutnev Yuri Smirnov bu ekipte yer alan en tanınmış isimlerdir. ilk olarak 100 megaton olması planlanan bomba yaratacağı nükleer felaketlerin öngörülememesi sebebiyle 50 megaton olarak tasarlanmıştır.
Yapımı tamamlandığında bomba tam olarak 27 ton ağırlığında ,8 metre boyunda ,2 metre genişliğindeydi.Bomba doğrudan patlama bölgesine götürülemediğinden tren yoluyla ve dikkat çekmemek için araba süsü verilerek taşınmıştır.Bombanın ağırılığı ve kıtalar arası mesafelrde kullanımına uygun uçak bulunamadığı için özel olarak Tupolev- 95 tarzı bir uçak geliştirlmiş ve bomba bu uçakla atılacağı yere taşınmıştır. Bombayı taşıyan uçağın pilota ve ekibine geri dönülemeyecek bir görev olduğu belirtilmiş ayrıca uçak mürettebatını güvenli bir şekilde patlama alanından uzaklaştırabilmek için bombaya özel yapım bir düşmeyi geciktirici 800 kg ağırlığında paraşüt monte edilmiştir. Bu özel güvenlik tedbirine rağmen patlama esnasında uçak gerçekten de tam manasıyla kaçamayarak 1 kilometre irtifa kaybetmiştir. Bu özel misyonda yer alan Pilot Binbaşı Andrei E. Durnovtsev, Bombayı başarıyla bıraktıktan sonra ‘’Yarbay’’ rütbesine terfi ettirilerek ‘’Ulusal Kahraman’’ ilan edilmiştir.Bombanın testi için özel olarak Sibirya’nın kuzeyinde pek az insanın yaşadığı Novaya Zemleya adası tercih edilmiştir.Bomba 10,500 metrede uçaktan atıldıktan sonra saniyede 188 km hızla inişe geçmiş ve yaklaşık olarak 4000 metrede infilak etmiştir. Patlamanın gerçekleştiği anda uçak 45 km güvenli mesafeye ulaşmıştı. Patlamının yaşanmasıyla birlikte yaşanan basınç bulutu 64 km yükseğe çıkmış 40 kilometrelik bir yayılma göstermiştir.
Yapımı tamamlandığında bomba tam olarak 27 ton ağırlığında ,8 metre boyunda ,2 metre genişliğindeydi.Bomba doğrudan patlama bölgesine götürülemediğinden tren yoluyla ve dikkat çekmemek için araba süsü verilerek taşınmıştır.Bombanın ağırılığı ve kıtalar arası mesafelrde kullanımına uygun uçak bulunamadığı için özel olarak Tupolev- 95 tarzı bir uçak geliştirlmiş ve bomba bu uçakla atılacağı yere taşınmıştır. Bombayı taşıyan uçağın pilota ve ekibine geri dönülemeyecek bir görev olduğu belirtilmiş ayrıca uçak mürettebatını güvenli bir şekilde patlama alanından uzaklaştırabilmek için bombaya özel yapım bir düşmeyi geciktirici 800 kg ağırlığında paraşüt monte edilmiştir. Bu özel güvenlik tedbirine rağmen patlama esnasında uçak gerçekten de tam manasıyla kaçamayarak 1 kilometre irtifa kaybetmiştir. Bu özel misyonda yer alan Pilot Binbaşı Andrei E. Durnovtsev, Bombayı başarıyla bıraktıktan sonra ‘’Yarbay’’ rütbesine terfi ettirilerek ‘’Ulusal Kahraman’’ ilan edilmiştir.Bombanın testi için özel olarak Sibirya’nın kuzeyinde pek az insanın yaşadığı Novaya Zemleya adası tercih edilmiştir.Bomba 10,500 metrede uçaktan atıldıktan sonra saniyede 188 km hızla inişe geçmiş ve yaklaşık olarak 4000 metrede infilak etmiştir. Patlamanın gerçekleştiği anda uçak 45 km güvenli mesafeye ulaşmıştı. Patlamının yaşanmasıyla birlikte yaşanan basınç bulutu 64 km yükseğe çıkmış 40 kilometrelik bir yayılma göstermiştir.
Sonuç olarak gelinen noktada gerek teste katılan bilim adamları gerek projenin başındaki bilim adamlarının verdiği bilgiler ulusal sır nedeniyle bugün hala tartışmalıdır. Ayrıca bombanın etkilerinin tam olarak amacına hizmet edip etmediğiyle ilgili siyasi ve askeri çevrelerce yapılan tartışmalar halen devam etmektedir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder